Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

24. august 2012

Plommesommer


I motsetning til i fjor er årets plommeavling virkelig noe å skryte av! I fjor hang det to ensomme plommer på hver sin gren. I år har plommetreet flesket til med (foreløpige) 9 KILO! Og enda henger det flere ute til modning! Og med en slik fangst må det husmorligheter til!

Den store kokedagen var i går, og det ble...


Plommechutney etter denne damens oppskrift! M-m-mmmm!
(Jeg har spritet litt opp med mer krydder, og neste gang tror jeg jeg dropper rosinene, men det er smak og behag!)


Hermetiserte vaniljeplommer til å ha som dessert!


Og obligatorisk: SYLTETØY! Dere kan tro minstemor var stolt da hun fikk med seg hjemmelaget plommesyltetøy til lunsjbordet i barnehagen.


Resten av plommene har vi nytt el naturell, og det tenker jeg vi kommer til å gjøre med resten av avlingen også:)

Fredag er en fantastisk dag! Nyt den!

post signature

3 kommentarer:

  1. Nam, så mye godt som kom ut av plommene da!
    Her er det nok mer som høs dere i fjor, om det er så mye som 2 stk på treet :)

    God helg!
    KLEM

    SvarSlett
    Svar
    1. Da får dere sikkert mange til neste år, Audhild:) Annenhvert år sies det:)

      Slett
  2. å det så bare kjempedeilig ut, tenkte nettopp på plommesyltetøy da jeg kjøpte flere norgesglass for noen uker siden ...
    Jorunn

    SvarSlett